THE RELATIONSHIP BETWEEN PARENTING STYLES AND BULLYING BEHAVIOR IN TEENAGERS AT MTS AL-MA'ARIF BOCEK KARANGPLOSO MALANG
Abstract
Cases of bullying that often occur in the world of education in Indonesia are increasingly concerning, schools that should be a place to learn to acquire knowledge and form a positive personal character, turn out to be a place for the growth of bullying practices, the role of the family is very important, especially in the application of parenting, Parenting itself is an attitude or description of the behavior of parents in communicating and interacting with their children during the parenting period. This study aims to see whether there is a significant relationship between parenting styles and bullying behavior in teenagers. Method: Correlational research design with a quantitative approach. The sample in this study was 63 teenage students with a purposive sampling technique. The instrument in this study was a questionnaire on parenting and bullying behavior. Result and analysis: Analysis of the data used is the Spearman rank test, these results indicate that there is no significant relationship between parenting styles and bullying behavior with a significant value (p = 0.378), which means that it is greater than (>0.05), Discussion and Conclusion: increasing empathy for fellow friends, being able to hold back, and managing emotions well can reduce the incidence of bullying in Indonesia.
Keywords: Parenting, Teenagers, BullyingFull Text:
PDF (1-8)References
Arif Yulastri & Novrianda Dwi. (2016). Perilaku Bullying Fisik dan Lokasi Kejadian Pada Siswa SD.
fakultas keperawatan universitas andalas. yulastriarif@nrs.unand.ac.id,08912 90035977 Vol. 10, No.1.https:/jurnal.syedzasaintika.ac.id
Bulu, Y., Maemunah, N., & Sulasmini. (2019). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Perilaku Bullying Pada
Remaja Awal. 4.
Elsa, Cindrya. (2019). Dampak Pengasuhan Terhadap Perkembangan Sosial Anak. Raudhatul athfal : Jurnal
Pendidikan Islam Anak 3 (1), 66-82,2019. 3.
Dhea manto, O., Brett nito, P. joae, & Wulandari, D. (2020). Tujuan: mengidentifikasi angka kejadian
kasus. Kebidanan Dan Keperawatan, 11(2),473–481. https://doi.org/10.33859/dksm.v11i2. 629
Diananda, A. (2019). Psikologi Remaja dan Permasalahannya. Journal istiqha.1 (1)
132.htpps://doi.org/10.33853/ istighna.vlil.20
Doli, Jenita. (2017). Metodolog i Penelitian Keperawatan. Yogyakarta :Pustaka Baru Press
Habibi Muazar, MA. (2018). Bimbingan Bagi Orangtua dalam Penerapan Pola Asuh Untuk
Meningkatkan Kematangan Sosial Anak. Tesis Universitas Pendidikan Indonesia : Bandung
Heli, Tafiati. M. Aris, S. Diah Asih, S. Sumarsono. Ginanjar, B. (2021). Stop Perundungan/Bullying Yuk!.
ISNB : 978-623-93833-5-0. Jakarta : Direktorat Sekolah Dasar Jendral Pendidikan Anak Usia Dini, Pendidikan Dasar dan Menengah.
Hidayah, N. D. (2018). Perilaku Bullying ada Anak Sekolah. Unisayogya. Retrieved from
http://digilib.unisayogya.ac.id
Irawati. (2020). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Perilaku Bullying Di Smpn 1 Pangkalan Kuras
Diajukan Oleh : Irawati.
KPAI .(2020). Kasus Bullying Warnai Catatan Masalah Anak. htpps://www- kpai-go
id.cdn.ampprojject.org/v/s.
Manalu, L. O., Patimah, S. S., & Haryanto, M. S. (2019). Hubungan Pola Asuh Orang tua terhadap
Perilaku Bullying di SMA Al-Mas’udiyah Cigondewah Hilir Kabupaten Bandung. Jurnal Ilmiah Kesehatan Pencerah, 8(2), 147–153.Retrievedfrom https://stikesmusidrap.ejournal.id/JIK P/article/view/140
Muholipah, Pipih and Tentama, Fatwa. (2020). “Faktor-faktor yang mempengaruhi perilaku bullying”
http://eprints.uad.ac.id/id.eprint/2057. B Philosophy. Religion > BF Psychologi. Universitas Ahmad Dahlan
Nursalam (2020). Metode Penelitian Ilmu Keperawatan Pendekatan Praktis Edisi 5 (5thn Ed;P.P.Lestari, Ed)
Jakarta: Salemba Medika.
Nursyhabudin, M. O., Rusmini, H., & Herlina, N. (2021). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan
Perilaku Bullying Pada Siswa Sma Al-Azhar 3 Bandar Lampung Tahun 2019 Email : muhammad.odis@yahoo.com Program Studi Kedokteran Fakultas Kedokteran Universitas Malahayati Departemen Farmakologi Fakultas Kedokteran. 19(2), 1203–1214.
Novita, D., & Ahmad, S. (2021). Hubungan Pola Asuh Otoriter Orang Tua Dengan Perilaku Bullying Pada
Siswa SMP.
Prihatiningsih, A. D. (2020). Hubungan pengetahuan orang tua dengan perilaku kekerasan verbal pada anak.
Putri, K. W. (2017). Hubungan pola asuh permisif dengan perilaku bullying di SMPN 5 samarinda
Ramadia, A., & Putri, R. K. (2019). Analisis Pola Asuh Orang Tua Terhadap Kejadian Perilaku Bullying
Pada Remaja di SMK Kota Bukittinggi. MENARA Ilmu, XIII(3), 1–9.
Riskiyana, B. M. (2019). Hubungan antara pola asuh orang tua dengan perilaku bullying pada anak remaja
awal 13-15 tahun di smp negeri 05 jember.
Safaria, Triantoro, and Irfani Rizal. (2019). “Extraversion, Secure Attachment DanPerilaku Cyber Bullying”
Jurnal Psikolog Sosial.
Subagia, N., (2021). Pola Asuh Orang Tua: Faktor dan Implikasi terhadap Perkembangan Karakter
Anak., Bandung : Nilacakra
Syukri, M. (2020). Hubungan Pola Asuh dengan Perilaku Bullying pada Remaja SMP Negeri 19 Kota Jambi.
(1),243–246.https://doi.org/10.33087/jiubj.v20i 1.880
Surahman, B (2021). Korelasi Pola Asuh Attachment Parenting Terhadap Perkembangan Emosional Anak
Usia Dini.Bengkulu : CV. Zigie Utama
Waluyan, V. A. . (2018). Hubungan Pola Asuh Otoriter(Authoritaria Parenting ) Dengan Kecenderungan
Perilaku Bullying Pada Smp Negeri 3 Salatiga.
Wiyani, N.A (2020). Save Our Childern From School Bullying. Yogyakarta : Ar-Ruzz Media
Zakiyah, Ela Zain, Sahadi Humaedi and Meilany Budiarti, S. (2017) “Faktor Yang Mempengaruhi Remaja
Dalam Melakukan Bullying” Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat
DOI: http://dx.doi.org/10.36053/mesencephalon.v10i2.438
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.